Starbucks, grodlår, bilder och nya bekantskaper

Japp, då är det dags för ett inlägg som beskriver lördagkvällens händelser. Iira och jag hade som sagt beställt en taxi till klockan 17.45, för att vi bara inte skulle komma för sent till middagen. Vi fixade oss i ordning, hörde på musik (försökte hitta lite festmusik bland alla mina smörsånger på datorn) och småpratade. Båda var färdiga i tid och relativt nöjda med kläderna :) Aldrig kan man ju vara helt nöjd, men... Klockan 17.25 ringer Karolin och säger att de inte hinner till klockan 19.00, utan att de har skjutit upp middagen till 19.30. SUUUUCK! Vi som redan hade beställt taxi och dessutom var vi vrålhungriga. Nå, vi bestämde oss för att fara men vår beställda taxi och gå omkring på Superbrand Mall ett tag och yra före middagen, där finns ju alltid något att se. Taxifärden tog 45 minuter och kostade 5 euro, haha. Inte direkt finländska priser!! Kusken körde som en galning så att man for från ena sidan av bilen till den andra och ibland tänkte åka ut genom framfönstret när han tvärbromsade. Inga taxikuskar kan tydligen engelska här så man måste alltid ha med sig ett visitkort som man kan visa åt kusken så han vet vart han ska föra en. Vi var framme vid Super Brand Mall ca 45 minuter före vi skulle träffa de andra. Först lekte vi dumma turister och tog lite foton på tv-tornet i kvällsbelysning och sedan yrade vi och på inne i köpcentret. Våra magar kurrade som bara vad och vi kom på att vi MÅSTE fara till Starbucks för att se om de har något smått och gott att äta. Middagen skulle ju först börja om 45 minuter och vi räknade med att innan vi har bestämt oss vad vi skall beställa in så hinner klockan bli mycket. Det var superhärligt att gå in på Starbucks! Vi fick betjäning på engelska och snabb service, herreguud så man har längtat efter det i det här landet! En liten broiler-svamp paj och en apelsinjuice åkte ner i magen :) Sedan satt vi bara där och möglade ett tag innan vi gick iväg och väntade på resten av gänget utanför restaurangen.

Prick 19.25 var vi utanför restaurangen och vi höll på och skämtade om att de kommer väl kanske om en timme (för vi väntade ju på dem i en timme sist vi skulle träffas och fara till copymarket). Tyvärr så var det inte så långt ifrån sanningen! Efter en halvtimmes väntan med ökande frustration kom de äntligen. Det är superjobbigt att vänta på folk när man har bestämt att träffas en viss tid! Dessutom började vi bli oroliga för om de skulle ha gått in redan eller om vi på något mystiskt vis hade missat varandra. Nå, jag ringde till Karolin för att försäkra mig om att inget sånt hade hänt, men hon svarade inte!! Så då var det bara att fortsätta vänta. Både Iira och jag tyckte att det var så konstigt att de inte var där i tid eftersom de hade bokat bord. Restaurangen var dessutom jättefull med människor och det stod säkert ett tjugotal och väntade på att få ett bord utanför ingången.

Tillsist såg jag att de kom upp för rulltrappan. Äntligen! De var "bara" en halvtimme försenade, heh. Det var Karolin och Niklas (som båda två är jättetrevliga) Niklas verkar vara en humor typ, något av en spelevink (öh, hur skrivs det riktit?) och Karolin är pratsam och glad. Efter dem följde två andra par. Det var kul för Iira och mej som bildade ett par bland alla par, haha! Jag minns inte varifrån de andra paren var, men båda flickorna studerade i Jeppis till barnträdgårdslärare och den enas pojkvän jobbade på Wärtsilä.  Det ena paret var jättetrevliga och sådana som man skulle kunna umgås med i ett senare skede också. De såg också mycket bättre ut (som om utseende skulle ha någon betydelse). Det andra paret var fula (sorry) och otrevliga! Eller inte direkt otrevliga, men konstiga på något vis. Direkt vi hade satt oss till bords i restaurangen märkte vi att de stirrade på oss och viskade något. Fy vad sånt är störande! Visst förstår jag att de pratade om oss eftersom vi var obekanta människor, men man kan ju iaf försöka göra det lite diskret. Dem fick vi genast lite avsmak för! De var superbondar också! HAHA, sjysst jag är! Alla pratade ganska grov dialekt så Iira hade nog svårt att hänga med ibland :P Det var till och med svårt för mig ibland!

Vi satte oss ner vid ett jättestort bord med en snurrskiva i mitten och började bläddra i menyerna medan vi väntade på att de andra skulle dyka upp. Vi väntade väntade och väntade. Niklas var ut flera gånger och kollade om de väntade där och försökte också ringa dem! Tillsist fick han tag i dem och de visade sig att de var på FEL restaurang! Det finns flera Banana Leaf restauranger i stan. Nå, vi bestämde att de äter där och att vi äter på Super Brand Mall och träffas senare istället. Niklas och Karolin beställde in maten (11 rätter som vi alla smakade på) för att inte göra det så komplicerat. Maten var super och där fanns alltifrån kyckling till kött till fisk och till friterade grodlår (!!). Grodlåren var faktiskt inte så illa, tro det eller ej! Jag skulle inte ta dem igen, men de gick nog att äta. På restaurangen var det också jättebra underhållning. Det var något band som spelade och sjöng och drog upp folk och dansade med dem, hah! En från vårat gäng blev också uppdragen och tvingades dansa en hel låt med en massa konstiga rörelser. Haha, så vi skrattade :D Som tur kom vår mat in just när en av sångarna hade riktat in sig på mig, så jag slapp skämma ut mig :)

Efter maten bestämde vi oss för att fara till 88:e våningen i Jin Mao Tower på en drink. Vi skulle ta en taxi dit, men utanför restaurangen fanns bara svarta taxin och ingen ville köra oss en så pass kort bit, så det var bara att använda sig av fötterna och traska iväg. Vi blev lite besvikna på staden i mörker, för det var inte så många skyskrapor som var upplysta. Karolin berättade att det beror på att det är brist på kol efter den hemska snöstormen som de hade här och att de nu måste spara på elen. Det är ju helt förståeligt, men samtidigt synd! Fast nog var det ju ändå upplyst så att de räckte till och blev över, men vi hade förväntat oss något spektakulärt! Hoppas bara att vi hinner se staden i full belysning innan vi far hem! Redan entrén till tornet var snofsig, där fanns dörrvakter och hissvakter osv. Det kändes som om man inte riktigt passade in där... Nå först tog vi hissen upp till 54:e våningen. Där fanns ett hotell som såg helt överfint ut. Utsikten därifrån redan tog andan ur en! Sedan hamnade vi att byta hiss för att ta oss upp till 88:de våningen. WOW säger jag bara! Det var ett superfint ställe, men också superdyrt! En drink kostade 10 euro, så man ska int ha lite pengar i plånboken om man vill dricka där! Dessutom hade de något underligt service charge på 15 %, vilket innebar att man var tvungen att handla för 15 euro per person för att överhuvudtaget få komma in dit! Där fanns nästan bara västerlänningar och utsikten är något man inte glömmer i första taget. Vi beställde in en Smirnoff och dumma som vi är trodde vi självklart att det skulle vara Smirnoff på flaska! Men vad får vi? Jo, superlite starksprit i ett stort glas, haha! Så typiska finnar, eller va? Nå det var bara att dricka upp. Som tur hade de nötter i en skål brevid oss så vi hade något att dämpa smaken med. Vi beställde också in en drink som hette 3001, den var däremot supergod! Vi satte i Jin Mao tower ca en och en halvtimme innan vi förflyttade oss till nästa ställe. Iira och jag satt och pratade med det "normala" paret största delen av tiden.

Nästa anhalt hette Luna Bar dit vi förflyttade oss med taxi, stället var i de gamla franska kvarteren, Xintiandi. Där är det jättefint med låga gamla hus och en mysig stämning! Karolin berättade att det är där som stans wannabees hänger :) Vi gick in på Luna Bar och jag hade förväntat mig ett ganska stort ställe med dansgolv osv. Men där hade jag tagit helt fel! Stället var som en liten bar och där var ett liveband som spelade. Bandet var nog jättebra och spelade bl.a. Santana och Iron Maiden! Men tyvärr så levde det inte upp till mina förväntningar. Jag hade trott att vi skulle festa loss ordentligt och inte minst shejka loss, haha! På Luna Bar träffade vi också det andra gänget som egentligen skulle ha ätit med oss! Trevligt hade vi nog, men Iira och jag orkade inte vara där så jättelänge!

Klockan var kanske två när vi hoppade i en taxi hem. Taxin var superskruttig och taxichauffören otrevlig och snäsig! Som tur visste han ungefär vart vi skulle, men när vi var i en korsning nära oss började han gorma någonting och peka runt sig. Vi kunde orientera oss och visste åt vilket håll han skulle svänga. Hem kom vi tillsist, fast han tänkte köra förbi hotellet flera gånger och tvingades göra en u-sväng i ett skede! Vi bara hummade någonting när han pratade och på och sedan när vi var nära hotellet sade vi "Ting, Ting", vilket betyder stopp... När vi skulle betala gav vi jämna pengar och satt seden kvar en stund för att kolla så att vi verkligen hade gett rätt summa. Rätt ska ju va rätt :) Men då bara stirrade han på oss och pekade på att vi skulle gå ut ur taxin. Det kändes precis som om man borde ha bett om förlåtelse för att ha åkt med honom. Dessa kineser alltså!

Niklas berättade också att det är jättesvårt att jobba med dem, eftersom de först efter tre gånger fattar vad de skall göra. Dessutom har de aldrig någon brådska utan gör det i den takt som passar dem. Jag skulle bli heltokig! Ska bli så skönt att komma hem till Finland, där folk är trevliga, gör det man säger åt dem och pratar ett normalt språk!

Jag längtar också efter att komma hem och festa loss riktit ordentligt på Fone, Strampen, Ollis eller varför inte Sky! Ska bli helt superkul!

Nu sitter jag här med vått hår som håller på att torka till ett fluff! Har just kommit ur duschen och känner mej lite dagen efter... Egentligen var jag inte full igår, men konstigt nog känns det alltid av fast man bara tar några! Man kommer ihåg varför man inte dricker så ofta! Snart ska vi sätta på en tvättmaskin och sedan ska vi småningom fara och äta någonstans. Ikväll har jag också bokat in telefontid via Skype med mamma och pappa. Det är tre veckor sedan jag pratat med dem nu, känns konstigt! Tiden har nog gått snabbt här!