Ni hao ma

Idag hade vi var forsta kinesiska lektion och jag sager bara HERREGUUUUUUUD vilket sprak! De grymt! Man fattar absolut noll! Forstar att det ar varldens svaraste sprak. Var larare ar dessutom urusel och lar pa ett jattedaligt satt. Vi far inga papper och hon skriver bara upp vissa ord pa tavlan, sa det ar verkligen jattesvart att hanga med. BLA! Den tva timmar och 10 minuter langa lektionen var en plaga. Det varsta ar dessutom att man inte har nagon nytta av kinesiska om man inte tanker sla sej ner och bo i dethar landet och det har jag inga planer pa att gora. Vi hade massor med muntliga ovningar (=usch och fy) som jag inte alls hangde med i! Iira och jag satt dar och sag ut som tva fragetecken. Ni borde hora hur dom utalar orden har, de typ svaljer halva ordet och talat valdit snabbt, sa att man absolut inte ska hanga med, haha! Som tur har vi iaf kinesiska bara en gang i veckan (kanske man kan skolka nangang ocksa?)

Har kommer nagra smakprov pa kinesiska:
- Xia wu hao (Schaaa wu ao)= Good afternoon
- ni hao ma? (Nii-i haaao ma)= How are you?
- hen hao (Hn haao)= Very well
- ni he (niii-naaaa)=and you?
- Wo ye hen hao (wou jeea hn haao) = I'm fine too
- Zai jian (tsai djien) = byebye

Det som star inom parentes ar hur man utalar orden (enligt mej da alltsa, heh). Egentligen sa ska det ocksa vara en massa underliga appostrofer och grejer men dem orkar jag inte anstranga mej for att fa dit. Sedan ska ni ju sjalvklart utala allting i superspeed och med ganska hog och pa nagot satt gnallig rost pa samma gang som ni svaljer halva ordet. Lycka till!

Imorse kom vi oss upp ur sangen efter mycket moda och stort besvar nar klockan ringde. Jag vet inte vad det ar med mej just nu, men jag drommer massor! Jag vaknade med ett ryck fem minuter fore klockan skulle ringa imorse av en drom. Jag dromde att jag var i ett hoghus och helt plotsligt borjade golvet luta. Da markte jag att hela huset haller pa att vinka och just fore jag skulle sla i marken och tankte att nu dor jag, sa ryckte jag till och vaknade! Usch det var riktit obehagligt!! Na...vi gick ivag till skolan for en lektion i kinesisk turism och turismkultur. Den var faktist intressant. Lararen var ung och kunde prata normal engelska! Det gjorde det betydligt enklare att folja med! Men hjalp mej med vara klasskompisar, dom e nog lite dumma! Eller dom fattar int riktit engelska sa bra tydligen. Lararen fragade i borjan av timmen vilket vart forsta intryck av Kina var. Och jag (OBS JAG!!!) svarade att det ar mycket folk. Sedan fragade han mej om jag visste hur mycket folk det bor har och jag svarade att jag tror det ar omkring 17 miljoner. Han nickade och sa att vi kommer att ga igenom det sen sa jag far se om det ar ratt svar. Genast sa da en annan finne att hon tror att det ar narmare 20 miljoner (jakla besserwisser :P) Najaa, sedan fragade lararen vad de andra hade fatt for forsta intryck. Han pekade pa nagon idiot som svarade att hon skulle tro att det ar 17 miljoner. Han bara skakade pa huvudet och forsokte an en gang forklara att han menade andra intryck, inte andra forslag pa antalet manniskor som bor har. Da sager en annan idiot att han tror att det ar 21 miljoner. APUUUUUST, gissa om man fick na fel!!! Tillsist blev Iira sa frustrerad att hon sa att hennes forsta intrycket var all trafik. Nog ar dom dumma ibland vara kara landsman! Na hur som helst sa var iaf timmen intressant (och by the way sa ar det 18 miljoner invanare i Shanghai, sa jag var ganska nara) fast vi inte direkt hann ga igenom sa mycket. Lararen var ganska rolig for han sa hela tiden att vi ska avbryta honom och saga om vi tycker att det blir for tungt eller nagot, sa kan vi ta en paus eller sluta lite tidigare :D Det skulle aldrig handa i Sydvast!!

Efter forsta lektionen gick Iira och jag ivag till den stora supermarketen. Dar gick vi forst och at till vart favoritmatstalle; den japanska restaurangkedjan. Vi at bada ris med lok och kott, verkligen helt supergott! Efter det gick vi till supermarketen och handlade ett torkstall till klader och ett torkstall till underklader (ett sant med kladnypor). Sa ikvall ska det tvattas. Borjar markas att vi inte tvattat pa nastan tva veckor! Har snart inga klader kvar att ta pa mej! Efter att vi hade handlat gick vi tillbaka till hotellrummet och monterade ihop var lilla stallning (vi var sa duktiga sa :D) Seden var det dags att traska ivag till den ackliga lektionen i kinesiska som jag redan berattade om.

Annars har det inte hant nagot speciellt idag och kommer troligtvis inte att handa heller. Imorgon ar det leeeeedigt!! Da far vi soooova!

Kommentarer
Postat av: Sisu

Haha, ojoj dom e nog väldigt pinsamma våra landsmän. Man kan ju fråga sig hur dom kan skicka iväg sånna på utbyte som inte kan engelska? Hm.

2008-03-06 @ 10:40:27
Postat av: Linda

Spooky dedär med va du drömde! Ja såg nämligen på tv igår, att de påriktit ha vari ett högt höghus (i nån storstad, minns int vilken, NY kanske), som mitt i allt börja luta (men allt folk hann ut när dom märkt att golve börja luta) å sen vinka hela höghuset!! :o
Haha ojoj me domdä finnarna.. Hah ja måsta ju testa uttala kinesiskan, verkar verkligen invecklat! :D Lycka till!

2008-03-06 @ 13:45:41
URL: http://lindulii.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0