Dimma, fiskar, brownie och hemlängtan

När det inte är byggarbetarna som skriker och gormar så är det finnarna! Inatt vaknade vi av ett himla liv i korridoren. Någon höll på att banka på dörrar och plinga helt galet. Självklart var det finnarna, vilket man hörde eftersom de skrek så högt! Suuuuck! På morgonen hörde vi dom prata och det visade sig att en av dem hade tappat bort sin rumsnyckel, grattis alltså! Bögen hade tydligen varit så full att han hade fallit in i en buske när han skulle pissa, puuust! Förutom den störningen sov jag helt bra!


På morgonen kikade vi ut genom fönstret... det blåste och var dimmigt och tråkigt, men det regnade inte så vi bestämde oss för att fara till Shanghais akvarium. Vi hoppade på metron dit och köpte biljetter, de kostade 12 euro. Var nog värt pengarna! Där fanns en massa intressanta fiskar och världens längsta undervattenstunnel. Kineserna verkar vara lite fixerade vid att ha världens längsta, största, högsta osv. Nu håller de ju på att bygga världens högsta byggnad här också. Enda felet på akvariet var att det var en massa idiotkineser som höll på och bankade på glasrutorna och tog foton med blixten på fast det uttryckligen stod att man absolut inte fick göra det! Jag skulle förstå om barn gör det som inte förstår bättre, men man blir så störd när vuxna människor inte har förstånd i huvudet! Man skulle ha haft lust att buffa dom till hajarna, haha. Där fanns jättesöta sälar och pingviner, men jag började tycka så synd om dem för de hade så små akvarium och simmade bara av och an hela tiden, nåååv :S


Efter att vi hade gått igenom akvariet gick vi och åt en nudelsoppa. Sedan funderade vi på vad vi skulle göra efter det och vi är ju såna idioter så vi kom fram till att vi tar metron till chokladcaféet och äter varsin brownie. Denhär dagen har gått jättelångsamt fast vi har hunnit med mycket, ööh, vet inte riktit om det där stämmer ihop men orkar inte fundera mer på det. Vi satt ganska länge på caféet och var omringade av amerikaner som bara pratade om LA hit och LA dit och sina lyxvillor och lyxbilar. Så man fick ganska snabbt sår i öronen och vi bestämde oss för att fara och kolla in shoppingcentret där vi brukar träna. Där fanns fullt med små butiker och man blev helt överväldigad. Vi orkade inte vara där så länge utan klev ganska snabbt på bussen hem.


Jag måste säga att jag längtar otroligt efter lugnet hemma! Inga kineser, inga ljud, ingen trafik och ren luft. Det ska bli så sköööööönt! Fick förresten ett jobberbjudande idag också... skulle få jobba på leksaksbutiken ovanför Cittare, vet inte om jag skall ta det eller inte ännu, men skulle säkert kunna vara helt okej. Men det är ju kvällar och helger på den arbetsplatsen också...


Usch nu fick jag hemlängtan! Man blir så irriterad på det här kommunistlandet! Nu har de spärrat You Tube också eftersom man kan kolla på protesterande tibetanska munkar där! Alltså puuuust! Jag fattar inte hur människorna här klarar av att bli kontrollerade av staten på det viset. Det är ju sjukt! Men de vet väl inte av något annat. De tycker ju att deras land är "The Middle Kingdom", dvs. de är i mitten, de är bäst och de behöver inte ha så mycket kontakt med omvärlden. Hm... inte märks det väl att jag håller på att få fel av landet, människorna och kulturen? :)


Nu är det nog dags att hoppa i duschen tror jag och tvätta av mig dagens damm. Saknar er!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag hoppas på ett "dinnerparty" med kinesiska rätter (nudelsoppa och brownies? :) ) sen när du kommer hem...
Bra med nåt jobberbjudande iaf! Och leksaksaffär sku väl va helt ok? Jag sku gärna jobba på en sån iaf... Min jobbsituation e rätt knorp för tillfället, fick erbjudande att va personalansvarig på salteriet igår på fone men det ska jag nog tacka nej till... men sen när jag kommer hem till åbo igen ska jag på interviev (öööh vart ha min stavningsförmåga försvunnit?? hur stavas intervju?) till vikingline... det sku va det perfektaste (fin svenska, jag vet) så håll tummarna!
Nåja, kämpa på där med alla kineser! Det blir nog bra! Saknar dig!

2008-03-29 @ 19:48:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0