Var i luften (frasch rubrik alltsa ;))

Pa programmet idag stod en utfard till gamla stan. Vi har ju tankt fara dit nu typ i tre dagar, men inte lyckats! Sa vi steg upp ovanligt pigga (hm, klockan var ju ?bara? 11 sa?) och at morgonmal och kladde pa oss. Imorse fick vi sova lite battre for de holl inte pa och borrade lika mycket. Istallet vaknade jag till lukten av malarfarg. Kan ju inte precis saga att det var behagligt. Skulle mycket hellre vackas till doften av nybakt brod och nybryggt kaffe ! Nar vi steg ut ur hotellet kande vi direkt att varmen slog emot oss! Jippijaijeee, varen ar antligen har! Solen sken och faglarna kvittrade (det gjorde de tyvarr inte, bussarnas tutor kvittrade istallet ;)) och humoret steg flera grader. Sa glada i hagen gick vi ivag mot metrostationen. Dar gick allt som smort, vi lyckades kopa biljetter, tranga in oss i vagnen och stiga av pa ratt station. Planerna var ju da alltsa att ga till gamla stan, men? vi och karta ar nog ingen bra kombination! Vi gick jattelangt (som vanligt) och pa gatorna fanns massor med butiker. De tar ganska intressant har for det finns tydligen olika gator for olika saker, t.ex. en gata med en massa sybutiker och en gata dar det fanns instrumentaffarer. Najaa, vi hittade aldrig riktigt var vi befann oss pa kartan, men dumma som vi ar sa trodde vi nog att vi var pa ratt vag. Plotsligt tvarstannade jag och borjade dunka mig sjalv i huvudet, for jag sag tv-tornet framfor oss = vi var pavag at helt fel hall. Nu ar det konstaterat: vi skall sluta lasa kartor, haha! Na, vi kollade pa kartan pa nytt och kom pa en ny intelligent rutt som skulle ta oss till gamla stan utan att vi gar fotterna av oss. Som tur gick vi ratt denhar gangen och smaningom skymtade vi en massa ?gamla? kinesiska hus framfor oss (ni vet sandar dar taken pekar uppat sa att onda andarna skall rutscha bort) Omvagen var anda ganska intressant, det kanns som om man far en skymt av det akta Kina, nar man gar pa lite mindre gator! Vi fick ocksa nastan se ett kinesiskt slagsmal, haha :) Denhar staden har manga utseenden, det finns det hypermoderna, slummen och det gamla. I de gamla kvarteren salde de en massa kinesiskt hantverk och krimskrams. Darifran kommer jag sakert att kopa hem en och annan souvenir. Iira som ar galen i sma planbocker och sant var ju i himmelriket dar. Hon kopte redan hem flera stycken. Jag lyckades beharska mej och holl i mina pengar. Tankte att jag hinner kopa det manga ganger under mina tre manader har! Vi snurrade omkring dar i gamla stan ett bra tag, de tar jattefint att ga dar, men mycket mera turistiskt. Dom star och ropar in en i var och varannan butik, vilket ar ganska irriterande! ?Com lady, lokiloki?. Om man gar in i butiken och ror i nagon vara, fragar dom genast ?yu like??. Borjar ga en lite pa nerverna. Man far nastan aldrig vara ifred har. Samma sak ar det nar man gar in i vilken kladbutik som helst har, det finns sa mycket personal att det alltid ar nagon som forfoljer en. Det ar nastan som ett skamt. Nar man tar ett steg, sa borjar dom ocksa ga och sedan nar man stannar sa stannar dom ocksa. Om man ror i nagra klader fragar dom direkt ?like, try?. Iira och jag kom pa ett ganska smart satt att villa bort dem idag, om vi sarade pa oss och gick at olika hall visste dom inte vem dom skulle forfolja, haha. Vi e saaaa smarta alltsa! Vi har ocksa kommit pa hur man pratar kinesiska! De tar bara att harma en katt :D T.ex. nar man skall halsa pa nagon med ?Ni Hao? ar det bara att lata som en katt som jamar ?mii jau?. Kinesiska ar nog inget vackert sprak, dom later ganska sura nar dom pratar har, men det kan ju forstas handa att dom ar sura nar dom pratar med oss ocksa, vem vet? Ska bli intressant att se om man hinner lara sig nan kinesiska innan vi far harifran! Tror att det kan bli svart. Skulle ju garna lara sig att skriva lite tecken i varje fall, dom ar ju hur vackra som helst. Ater till dagens program da. Efter att ha gatt omkring i gamla stan en stund, borjade jag sjalvklart behova pa WC, vi sokte upp narmaste vessan och gick dit. Den var inte trevlig alls! Som tur fanns det en vanlig wc-stol pa inva vessan, men resten var sandar hal i golvet, usch och fy. Jag forstar inte ens hur dom kan ga pa sadana wc:n. Det maste ju bara vara for ackligt! Vi stallde oss i ko till inva vessan och Iira gick fore mig. Sen nar hon kom ut trangde det sig en tant rakt framfor mig och gick in, sa da var det bara att vanta ett tag till for mig. Dom ar ganska fracka domhar kineserna! Dom kommer ut fran vessorna med byxorna nar till knana och inte verkar dom bry sig om att alla kan se pa nar dom klar pa sig. De tar annars hemskt stadat pa gatorna och det finns inte mycket skrap som flyger omkring, men vessorna har en tendens att vara ganska otrevliga. Nar vi hade gjort gamla stan gick vi tillbaka till de franska kvarteren for att soka upp nanstans att ata. Vi gick in till en japansk restaurang dar de sag ut att ha god mat. Men nar vi skulle ga in skrek en kines nagot at oss och visade upp fem fingrar. Vi antog att man endera maste vara fem personer for att ata dar eller att det var nagot med klockan fem. Vi fortsatte och hittade en pizzahut som vi gick in pa. Dar fick vi betjaning pa engelska, helt underbart! Vi bestallde in broiler-curry-pasta, som smakade riktigt bra. Till det drack vi lemon icetee. Efter maten borjade klockan redan bli sa mycket att vi sokte upp narmaste metrostation. Allt gick bra forutom att jag hade en kinesisk rov i min mage (det var inte sa trevligt kan jag saga) Tur att man inte har klaustrofobi, for da skulle man nog inte kunna aka metro, for de tar hela tiden nagon som andas i ens nacke!. Idag sag vi ocksa en superlang kines, haha :D det var en ganska rolig syn, finns inte direkt sa manga. Bebisarna har ar ocksa jattesota, synd bara att de blir fula direkt de blir lite aldre (schysst jag ar alltsa !). Kineser ar inget vackert folkslag ! Kvinnorna kan vara riktigt sota, de ar ju sa sma och smidiga, men de tar inte sott med karar som ar sma och smidiga kan jag beratta! Dessutom ser man inte skillnad pa dom :D Alla har svart har och ar korta och spinkiga. Det sista jag skulle gora ar nog att dejta en kines! Efter att ha trangts som i en sillburk kom vi ut i friska luften igen. Vi traskade ivag hemat och for via butiken for att handla yoghurt, vatten och en snickers (hups). Sedan slangde vi in vara vaskor och nu sitter vi har pa internationella centret igen och blogger for fulla muggar. Det kommer nog troligtvis att bli samre med bloggandet nar vi borjar skolan. Var larare lovade att hon skulle maila lasordningarna till oss idag, men de har vi inte sett skymten av. Skulle vara intressant att veta hur vara dagar ser ut! Den finska gruppen som vi skall studera med kommer hit pa lordag morgon, de ska bo pa samma hotell som oss. Ska bli intressant att traffa dem och se vad de ar for typer! Hall tummarna for att de ar trevliga! Maste saga att det verkligen har varit skont att inte frysa idag! Men i rummet ar det fortsattningsvis lika kallt ! Man behover inte ens ha vattnet i kylen, de tar kallt fast man later det sta frame I rumstemperatur!! Vi tankte att vi skulle ha kopt en thermometer for att se hur manga grader det ar, men hittade tyvarr ingen :( Na, de sku kanske anda ha varit lite onodigt. Nu ska jag se om jag far lite bilder uppladdade ocksa. Haller pa for fullt och forsoker ladda upp bilder till arkivet, men det gar nog valdigt trogt har ocksa! Kramar pa er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0