Lugn dag

Idag sov vi till halv tolv, märktes att man var trött! När jag vaknade hade jag ännu helt sjuka ben från att ha gått på stan hela dagen igår. Vi låg och slöade i sängen ganska länge! Skööönt! Men de allvarligt så kallt i vårt rum att man håller på att frysa ihjäl, så de jättesvårt att komma upp ur sängen på mornarna. Vi går omkring här o muttrar över att de så kallt hela tiden. Jag har slutat att notera att Iira pratar, jag vet ändå att hon säger nånting om kylan (de börjar bli precis som hemma :D). Jag vet inte sist jag haft varmt här! Rummet är kallt och därute är det kallt, till och med inne i butikerna är det kallt. I matbutikerna har personalen på sig jackorna och också i andra butiker. De verkar inte ha nåt värmesystem alls här! Vi har varit riktigt slöa idag och bara varit. Var ute och spanade in omgivningarna lite. Försökte också hitta en metrostation, men det misslyckades vi totalt med. En sak som är superjobbigt är att alla stirrar som tokar på en! Som om de aldrig skulle ha sett en vit människa förr. Ja sku ha lust att stirra helt sjukt mycket tillbaka eller göra nå fula grimaser :P men de går ju int.. På samma gång förstår jag nog att de stirrar, de ju bara vana med att se sin egen spegelbild här så J Idag åt vi lunch på ett gatukök, hoppas vi slipper alla magsjukor nu bara! Det var nån sorts deg som en kvinna stekte på en platta, på degen smetade hon ett ägg, sedan strök hon över lite lök, gräslök och nån brun smörja. Efter det vek hon ihop degen och satta på nånting som såg ut som en liten våffla. Sedan rullade hon ihop hela grejen och tyngde in den i en plastpåse, klappat och klart! Då va de bara att tynga i sig den! Var väl...sådär, helt ätbart nog! Men sedan var vi tvungna att gå köpa varsin Snickers, hups! Bestämde att de slut på chokladätandet efter det här!


Måste säga att det var skönt att äta utan pinnarna! Ni kan tänka er hur jobbigt det är att äta typ broiler med pinnar! Det går typ int! Man blir helt tokig! Det ser så lätt ut för kineserna, men själv kämpar man som en galning för att få i sig någonting alls! Sedan går det hemskt långsamt att äta med dem, så allt hinner ju bli kallt innan man är mätt! Blir ju irriterad med mindre.


Vi hittade också ett bakery idag, halleluja! Därifrån köpte vi bröd så att vi har något att äta på morgonen. Som pålägg blir det marmelad J Lite södern-feelis! Köpte semlor, för det är typ det enda brödet man får någorlunda skärt utan kniv, för vi har inte sett några knivar här ännu, ojoj! Hittade också yoghurt och apelsinsaft, så nu har vi åtminstone ett helt okej morgonmål. Blir säkert vårt kvällsmål också. Det är svårt att få nån ordning på sina matrutiner måste jag säga, men blir säkert lättare när vi börjar skolan, när vi äter regelbunden lunch varje dag.


Alltså denna KYLA, måste ta en paus ibland och sätta mig på händerna för dom e så kalla, GURRE alltså!


Haha, imorse låg vi och drömde om finsk mat... potatis...köttfärssås...makaronilåda...nypotatis...köttbullar...lasagne...lax..osv! haha, så typiskt, man har varit här i tre dagar och längtar redan efter finländsk mat! Jag måste önska tio rätter av mamma då jag kommer hem så att jag kan ta lite av allt, hehe!


O hjälp mig, dehär språket!!! I andra länder brukar man åtminstone ha ett litet hum om vad som sägs och vad som står, men här fattar man noll. Det är riktigt jobbigt, ni kan ju tänka er en sån simpel sak som att betala i en kassa där de inte har nån räkneapparat och allt bara går på kinesiska. Samma sak är det att äta ute på restauranger där ingenting finns på engelska, lätt att beställa mat då - int! Kommer nog att vara jättenöjd och glad att vara hemma igen, men en upplevelse har det redan varit och då har vi bara varit här tre dagar! Än en gång börjar man uppskatta att bo i Skandinavien.


Det är jobbigt att bara ha tillgång till ett Internet, skulle vara mycket bättre om båda sku kuna sitta på nätet samtidigt! Men det måste ju gå. Hinner inte heller kolla alla bloggar som jag skulle vilja hinna kolla. Man vet inte heller om alla Internetsidor fungerar och det trilskas alltid ibland! Men ska se om ja sku försöka att vara lite online på msn idag, så jag får lite kontakt med er alla! Får se när ni har vaknat, klockan är väl bara 10 hemma ännu. Här sjunger dom karaoke för fullt klockan 16.00 på söndagseftermiddagen, normalt?


Nu måst ja gå ligga under täcket o värma mej! 


Ha de gött alla! (eller typ ni två som läser min blogg :D)


Kommentarer
Postat av: Stef

Ska ni på hotell helatiden ni e där?

2008-02-25 @ 09:56:37
URL: http://sncs.blogg.se/
Postat av: Stef

Förresten jag får spunk av att läsa din blogg... håller på att få panik över att jag bara sitter i åbo och möglar... tänk om man sku måsta aktivera sig å fa nånannanstans...
Men min präst då? Hur sku jag kunna lämna honom kvar här så länge?
Snyft

2008-02-25 @ 09:58:00
URL: http://sncs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0