Framme i Shanghai

Ja var ska jag börja? Det har hänt så mycket och varit så mycket att ta in att det inte finns chans att komma ihåg ens hälften, men jag skall försöka :) Ja, dagen började då med ett tårögt farväl av min skatt Lindur och sedan var det bara att hoppa på bussen till busstationen. Bussresan till Helsingfors gick riktigt lugnt utan vidare problem.. halvslumrade sådär lite. Sedan kom jag då till flygfältet där jag mötte upp Iira, vi checkade in och tog varsin cider för att fira att vi verkligen var påväg (fast ingen av oss riktigt förstod det ännu!) Sedan shoppade vi lite chokk på tax-freen (såklart!!!) men de mesta är faktist tänkt som gåvor. Får se om de blir gåvor eller om gåvorna slinker ner i våra magar istället. För er som inte vet så är Iira minst lika galen i schokk som jag, hehe.

Sedan boardade vi planet, som var riktigt lyxigt (ps Lindur ja sku egentligen vila skriv fränt :P) Vi hade touch-screen i sätena framför oss och där fanns det många filmer, tv-serier och spel att välja mellan. Det värsta var att Lindur o jag nästan ha sett alla filmer på bio redan.. så de fanns inte så många kvar att välja på. Så flygresan gick faktiskt för en gångs skull relativt snabbt!

Ja, sedan började då äventyret påriktigt. Vi landade på Pudongs flygfält. Vädret var sådär halvmulet, men ganska varmt. Tullen gick bra och de släppte igenom oss utan större problem. Två söta Kines-flickor var och mötte oss på flygfältet. De stod där med våra namn skrivna på en lapp, hehe :D De var riktigt trevliga, men man kände ju sig inte riktigt pigg och fräsch. Kineserna sade att vi skulle följa dem så för de oss till bilen. Hm.. de lät ju bra och allting, MEN de visste tydligen inte riktigt var bilen var, vilket ledde till att vi yrade omkring på Pudongs enorma flygfält vääääldigt länge. Gissa om min hand var full av blåsor efter att ha släpat omkring min supermegaväska :S Tillsist hittade vi iaf bilen och trängde oss in i den. Bilresan var väl ganska fridfull förutom att det var FULLT med trafik, folk körde ungefär som de ville och tutade ganska konstant (men inte lika flitigt som i Egypten som tur) Så redan där hade man huvudet fullt av intryck och på samma gång försökte man vara lite trevlig och prata med kineserna. Sedan kom vi fram till vårt "hotell"... där väntade vi på att en lärare skulle komma och möta oss, MEN hon väntade på ett annat hotell och självklart var det VI som var på fel hotell. Så då var det bara att ta sitt pick och pack och bereda sig på att blåsorna skulle gå sönder medan vi gick till det andra hotellet. Som tur var det tre hjälpsamma kinespojkar som hjälpte oss att släpa våra väskor. Vi kom tillsist fram till det rätta hotellet, MEN då kommer den tredje shocken; vi MÅSTE betala tre månaders hyra på en gång + 300 CNY som deposition. Whaaaaat???!! Det visste inte vi och ingen av oss ägde en cent kinesiska pengar. Som tur dög det med Mastercard så det var bara att börja resan med att dra på sig lite kreditskulder, hah jättekul! Efter att vi hade fått betalningen gjord gick vi till vårt rum som ser ut som ett vanligt tvåpersoners hotellrum, dvs INTE stort. MEN storleken är inte det största problemet, det är KYLAN!!! Helt allvarligt så är rummet som värsta Grönland. Brrrrrr!! Nåjaaa, vi fick tio minuters vila innan vi hastade iväg för att få sightseeing av området av läraren och de två Kineserna. Vi gick gick och gick. Kan ju säga att campuset är typ lika stort som hela Smedsby! Sedan blev vi bjudna på lunch och hamnade äta med pinnar. Kineserna hade ganska roligt åt oss :D Maten var väl... sådär. En massa olika tallrikar, en med salladsblad, en med fisk, en med broiler, en soppa och en med köttbitar + ris. Vad mer... sedan gick vi tillbaka till vårt hotell som två sömngångare! Vi låg båda två under täckena och frös och pratade strunt. Telefonen hann också ringa ett par gånger, de skulle fixa Internet åt oss, men det var hela tiden något problem... tillsist fick vi det som ni kanske märker.. men jag kan meddela att det är mycket trögt! Men iaf bra att ha. Vi var väldigt trötta vilket också märktes när jag skulle svara i telefon och hon i andra ändan svarande "Ni hao" och började babbla en massa på kinesiska. Jag kunde inte hålla mej utan började skratta så att tårarna rann :D :D Så tillsist satte jag på :D Ojoj! En städerska var också in till oss och babblade en massa som vi fattade noll av, vi tror att hon sökte efter något, men vi kom aldrig på vad.

Nu sitter jag då här och huttrar framför Iiras dator, eftersom vi bara kan ha en dator ikopplad i gången. Vi har just varit och handlat WC-papper, vatten, salta kex, en handduk och handtvål, så nu är det dags att krypa till kojs! Skall bli väldigt skönt.

Förresten så har Iira och jag upptäckt något mycket viktigt; att nästan alla kineser är U. Jepp så e de! Många har rikti dålig hy, bläki!

Ja nu ska ja avsluta, imoron ska ja försöka hinna lägga upp lite foton så får ni se hur vi bor och lite hur de ser ut här. Idag har det knappt blivit nåt fotande alls, har inte haft tid!

Natikramar av Nina i Kina :)

Kommentarer
Postat av: Linda

Va bra att ni fick ett fränt plan ;) Väntar på morgondagens bilder! Sitter här själv med ett kokkglas och en gödskål (som snart e slut) :P Ganska fränt att ni bara kan ha i en dator i gången å... å hoppas dom sätter på värmen i rummet! Suck nu måst ja skriv bokreferat, som ja ÄNNU heller int ha fått gjort, jag å heidi kom på att man kan ju lämn in de imoron också eftersom vi e i skolan då å hon knappast hämtar de före måndamoron ändå. Så nu e ja ju jätteglad, trevlig fredagkväll Lindur! Heh.
"Ni hao"
hahahah, ja kan rikti tänk mig hur du reagera! :D:D Haha. Tjing tjong :P

2008-02-22 @ 20:23:30
URL: http://lindulii.blogg.se
Postat av: Sisu

Åh, låter både spännande, roligt, underbart och... skumt på samma gång! :) Godmorron e det väl snart för dig antar jag? Ha det bra och kom ihåg att blogga flitigt om dom uviga Kineserna ;) Kram

2008-02-22 @ 22:23:40
Postat av: Linda

Int blir man mindre nattuggla fast man e ensam! Ja e uppe ännu, å ha inte ännu heller skrivi referatet klart (men ha skrivi domdär enga reflektionerna iaf), så ja måst alltså gör de i skolan imoron efter dansen, söööck. Ha sutti å prata me V... ojoj. Du vaknar väl du snart :D om int ni ha vakna ren :D

2008-02-23 @ 02:18:17
URL: http://lindulii.blogg.se
Postat av: Stef

åh jag blir ju riktigt svartsjyk... lite coolt att va i kina!!

2008-02-23 @ 10:08:42
URL: http://sncs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0