Bit för bit

Nu är jag ganska sur, eller inte ganska utan VÄLDIGT!! Satte just i ett par timmar på centret för utbytesstuderanden och hann på den tiden skriva ett väldigt långt inlägg. Gissa vad som hände när jag skulle publicera det? Jo, det försvann!!! Då hade jag lust att svära en lååång radiramsa. Därför sitter jag nu här i min säng och skriver om inlägget ? fast på word, så att det inte skall kunna försvinna sådär bara!

Jaja, i alla fall så tänkte jag skriva lite om dagens händelser samt om vad vi pysslade med igår. Kvällarna här är ganska långtråkiga egentligen. Det finns inte så mycket att göra. Vi har en TV på rummet, men därifrån kommer det inga vettiga program och den talar bara kinesiska med oss, så den är inte till så stor nytta. Vårt Internet är ju som nämnt inte det snabbaste och dessutom kan bara en i gången sitta där och uggla! Därför får man börja använda sig av sin fantasi och komma på något annat! Så vad hittar jag då på? Jo, man kan ju spela typ patiens på datorn :) JIPPPIII alltså, så skojigt! Men beroende blir man, det är då ett som är säkert. Efter att ha spelat harpan ett x-antal gånger kom jag också på att det finns andra idiotspel på datorn, t.ex. spindelharpan, så ni kan ge er på att jag kommer vara expert på dessa superintelligenta spel när jag kommer hem, hehe!

Idag vaknade vi ?först? halv tio av att kineserna började borra och ha sej. Båda två satte ena kudden över örat och svängde oss om och försökte sova vidare. Tyvärr så fungerade det inte så bra? men envisa som vi är så låg vi och halvsov tills klockan var 11. Då hoppade Iira upp, så det var bara för mig att följa efter henne. Vi hoppade in i duschen i tur och ordning och sedan gjorde vi oss beredda på en stadstur. Vi var och köpte ost till butiken igår kväll (såndär smältost i skivor, typ Aamupala) så vi hade riktigt lyxigt morgonmål imorse; smörgås med marmelad och ost, yoghurt + apelsinsaft. Vi kommer nog att bli galna av att äta samma sak i tre månader, så vi måste nog fara till butiken och snoka runt lite och se om vi kan hitta nåt annat smarrigt. Det är lite svårt eftersom dom äter hemskt lite mjölkprodukter här, så det finns inte så stort utbud som man är van vid hemma. När vi var till Ikea igår så såg vi ju att de hade typ blåbärs- och nyponsoppa, så det kunde ju vara en ide kanske?! Idag hade vi iaf planerat att fara till ett shoppingcenter som vi såg från bussen igår, men smarta som vi är satte vi oss på fel sida av bussen och eftersom bussarna alltid är smockfulla här så såg vi inte över till andra sidan. Så vi fick chansa och hoppa av där det såg ut som om det kunde finnas en galleria av nåt slag. Vi hoppade alltså av bussen och visst fanns där butiker, men de var nästan bara elektronikaffärer och banker, så det var inte så intressant för oss. Då ändrade vi planerna och tänkte att vi går till närmaste metrostation och hoppar på tunnelbanan och åker in till centrum istället. Vi gick och gick och gick, men inte hittade vi någon metrostation. Tillsist satte vi oss ner och kollade på kartan? smarta som vi är hade vi hållit kartan fel väg och gått åt helt fel håll. Men våra undermedvetna måste vara ganska smart iaf, för det visade sig att vi egentligen var ganska nära centrum. Så vi gick en bit till och snart började butikerna komma emot oss. Måste säga att det är skönt att kunna gå nästan var som helst här utan att behöva vara rädd att komma in på några skumma gator. Visst kan det finnas slumområden, men dom känns faktiskt trygga i alla fall. Kineserna är väl ett hederligt folk, antar jag! Vädret var bättre idag också, lite varmare i luften och solsken, men ännu måste man nog ha jacka och vinterstövlar för att inte frysa.

Hittade en klädaffär som hade jättefina kläder, men tyvärr var det ganska dyrt. Jag blev riktigt förälskad i en jacka där! Den är liknande modell som min svarta kappa, men den var typ grå-grön! Svårt att förklara färgen, men fin var den! Tyvärr så kostade den 70 euro, men det kan hända att jag MÅSTE köpa den iaf, om den passar förstås. Nästa butik vi snubblade in i var en som sålde scarfar och halsdukar, där köpte jag en rosa scarf för 5 euro och Iira köpte en grön. Nöjda och glada skuttade vi ut därifrån och fortsatte vår upptäcktsrunda på stan. Bra att få en liten överblick över denna megastad! Gick in och ut i butiker dagen lång och Iira hittade en kofta (som också kan användas som jacka när det blir varmare) från Only. Så nu har hon iaf ett varmt plagg att ta på sej :) Nu är det bara jag som fryser och klagar, så ni får fortsättningsvis stå ut med mej :P Sedan var vi självklart tvungna att titta in i H&M också, så därifrån kom jag hem med ett par påskgula shorts! Hoppas verkligen att det blir lite värme snart så att jag kan ta dem i bruk. Inte för att jag direkt har något att ha till dem, men det går ju att köpa, hehe!

Vi sökte också förgäves efter skor, men det tycks vara svårt att hitta här. Alla skor känns riktigt tantiga, usch! Dessutom har ju kineserna så små fötter också. Jag kommer säkert att gå köpa ett par tygskor från H&M snart, haha :) Inte för att det är något fel på dem, men det känns bara dumt att shoppa på H&M när man är i Shanghai!

Vi sprang in och ut i butikerna och klockan gick snabbt. Plötsligt var den halv 5 och vi märkte att magarna började kurra. Vi gick in i första bästa restaurang som till och med råkade ha menyerna på engelska. Därifrån valde vi ut någon kycklingrätt som såg god ut. När vi skulle beställa (OBS! Personalen kunde självklart inte engelska) skakade bara servitrisen på huvudet och mumlade något på kinesiska. Då var det bara att snabbt välja någon ny rätt. Vi pekade på flera alternativ, men hon skakade fortsättningsvis på huvudet åt allt vi sa. Tillsist gick hon bort och lämnade oss dit. Vi bara ?hm? vad gör vi nu då? Skall vi månne gå härifrån, eller?? Tillsist kom hon tillbaka och pekade på någon risrätt som hon tydligen tyckte att vi skulle ta. Så det gjorde vi. Till det drack vi något isfruktte, som smakade helt ljuvligt! Maten var också helt god och vi börjar småningom vänja oss vid dehär förbaskade pinnarna.

Efter maten sökte vi upp närmaste metrostation och trängde oss ner i underjorden tillsammans med tusentals kineser. Måste säga att vi har börjat bli ganska skickliga på att tränga oss fram här nu. Vi lyckades med nöd och näppe tränga oss in i en vagn som var helt fullproppad. Men mera folk skulle nog in dit fast dörrarna knappt gick fast. Kan ju säga att man stod så nära varandra att om jag skulle ha vänt på huvudet, skulle jag ungefär ha pussats med en kines ;) Yäk! Att stå som packade sillar verkar inte bekomma kineserna, vissa sover på stående fot medan andra läser eller spelar gameboy. Det är väl nog bara vi västerlänningar som är ovana!

Tillsist kom vi då hem och slängde snabbt in våra väskor i rummet och skyndade iväg till centret för utbytesstuderanden. Som ni redan vet försökte jag blogga därifrån, men det misslyckades ju ganska totalt (abiu9w34fhÖ?¨SB.C.,´887J¨??V- = alla fula ord jag kan komma på) Iaf hann jag prata en stund med Lindur. Planerna var också att sätta upp foton på bloggen, men det hann jag inte heller med. Får se om jag har bättre tid imorgon. Då ska jag göra det först! Vi pratade också med en amerikan där på centret, han var jätteglad åt att se oss och att höra att vi pratade engelska :) Är ju inte precis så många som gör det här! Vi börjar bli skickliga på att ta oss fram med hjälp av teckenspråk, hehe. Han gav oss sin telefonnummer och sa att vi kan ringa precis när vi vill, han ville också ha med oss och festa :) så får se om det blir något. Synd att han inte var snygg bara, han var ganska fet (men hade iaf fina ögon) så egentligen skulle det väl vara perfect match for me, HAHA :D

Nej nu får det räcka för idag!

Kommentarer
Postat av: Linda

Haha, de fick räcka för idag då du märkte att nu börjar de spåra ur :P Heheh. Nu ska ja släpa mig iväg på gymstick, tänkt far på dancemix egentligen men kom just hem från studiebesöket å nu ha ja just slängt i mig nå mat så nu känner ja mig för mätt för att dansa :D Men de ju avkopplande me Jenni iaf, de behövs :) Sen hem å plugga :( Jag å vill va där å shoppa!

2008-02-27 @ 17:32:20
URL: http://lindulii.blogg.se
Postat av: Sisu

Haha, tårarna sprutar ut ögonen då jag läser. Så komiskt e de! :D

2008-02-27 @ 21:13:08
URL: http://cissabelle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0