Iiras mamma och syster pa besok

VARNING VARNING LANGT INLAGG!

Hela forra veckan var vi busiga och skolkade fran skolan, huuups! Jag angrar inte det en sekund! Eller vi var faktiskt pa mandagens timmar, men allt annat skippade vi. Pa tisdagen var vi emot Iiras mamma och syster till flygfaltet. Vi startade fran hotellet 6.30 for flyget deras landade 7.10. Bada var ju ganska trotta men samtidigt forvantansfulla! Skulle bli kul att fa lite kontakt hemat ! Man kanner sig sa grymt isolerad har. Vi tankte just pa att vi inte alls vet vad som ar inne i t.ex. musikvag? Vi har inte ens hort Madonnas och Justins samarbete !! Ar deras lat bra ? Haha, Iira och jag hade gjort lappar med deras namn pa som vi stod och holl upp nar de kom med sina kappsackar :) De hade ganska roligt at oss ! Jag hade varit lite nervos for att umgas med vilt frammande manniskor i en vecka, men jag hade inte behovt vara det ! De var jattelatta att lara kanna och att umgas med. Direkt fran borjan kandes det som om jag hade kannt dem lange. De kom ut med sina vaskor och vi hoppade i en taxi till hotellet deras. De var ju sjalvklart trotta efter en laaaang flygresa, men de brydde vi oss inte i sa mycket, vi hade anda fixat ett fullspackat program den dagen.

Tyvarr sa regnade det pa tisdagen sa de fick inte den basta bilden av Shanghai. Smaningom kom vi till hotellet som sag ut som en skrotverkstad utifran! Iiras mamma blev jattearg for pa bilderna pa tjareborgs hemsida hade det sett ut som att hotellet var pa en vacker boulevard! men istallet var det omringat av skrotverkstader ! Man fattar att de blev storda ! De tog en massa foton, sa de ska ga till Tjareborgs kontor i Hesa och klaga ! Hoppas att de skulle fa pengarna tillbaka...knappast, men det ar ju alltid vart ett forsok. Rummet var iaf helt okej och maste ha varit ganska nyrenoverat. Val uppe pa rummet packade de upp en massa bocker och tidningar at oss ! Jippi jippiii jippiii ! Helt underbart att fa lite att lasa ! Dessutom fick vi varsin platta fazers bla och sa hade Iiras mamma bakat en dromtarta som hon hade med :) Namnamnamnam sager jag bara ! Den var tyvarr slut pa tva dagar, haha ! Vi glufsade i oss supermycket varje kvall.

Det var inte tid for nagot sloande utan vi for direkt till tygmarknaden dar Iiras syster sydde upp en jacka. Det var jatteintressant att se deras reaktioner nar de akte i taxin dit. De var helt shockade over att det var sa slummigt har ! De trodde att de skulle komma till en jatteinternationell stad, men hah, dar tog de nog fel ! Alla reklamer om att Shanghai ar den internationellaste staden i Kina ar nog bara struntprat tror jag ! Iiras mamma och syrra tyckte att Peking var mycket klarare och finare stad och att den kandes mer internationell. De tyckte att Shanghai var jattesvart att ta sig fram i och tyckte att de forst nu har borjat forsta varfor vi har haft sadana problem med att ta sig fram har :) Vi sa ocksa att fast hur mycket man forsoker forklara hur jobbigt de tar att ta sig fram har och hur mycket manniskor, ljud och trafik ar har sa gar det inte ! Man maste uppleva det for att forsta. De vart precis lika forvirrade som vi var de forsta veckorna :) Man markte att vi har blivit ganska duktiga pa att ta oss fram har nu, lite maste man ju fa skryta pa sig sjalv ocksa. Fran tygmarknaden hoppade vi pa bussen till vart hotell sa att de fick se var vi bodde. De tyckte att det var helt okej, fast lite langt ifran centrum fortstas. Men inte kan man klaga pa vart boende pa det sattet, problemet ar deras urusla ljudisolering. Vi gick och at till vart centrum till var favoritrestaurang Ajisen Ramen :) Sa de fick smaka pa var alskade nudelsoppa. De tyckte ocksa att den var supergod :) Fran vart centrum hoppade vi i en taxi till Nanjing road dar vi gick i butiker ganska lange. Tyvarr var ju vadret regnigt och det var fuktigt i luften, men vi var mest inne i butiker sa det var inte saaa farligt. Pa kvallen for vi och at till Simply Thai, maten var bra och betjaningen ocksa ! Iiras syster fyllde 28 pa tisdagen sa Iira och jag hade kopt lite smatt och gott at henne :) Jag tycket lite synd om henne for hon fick ingen efterratt pa sin fodelsedag (visst hemskt :D) for alla andra var sa matta (jag skulle nog ha kunnat ata men...) Som tur fanns det ett Starbucks mittemot restaurangen sa vi gick dit och darifran fick hon lite sott och gott, hehe. Efter middagen var det dags att soka sig hemat och i sang.

Pa onsdagen stod copymarket pa schemat. Usch vad arga vi var nar vi kikade ut genom fonstret pa morgonen och det regnade ! Na det var bara att ta paraplyet i hand och bege sig ut. Pa copymarket yrade vi omkring lange lange och Iiras mamma och syster shoppade ganska mycket, hehe. Man kan inte komma tomhant darifran. Efter copymarket for vi till Huaihai road och shoppade dar. Onsdagen gick jattesnabbt och pa kvallen at vi pa Nanjing road. God mat lyckades vi hitta ocksa denna kvall. Trevlig kvall blev det och jag ar mycket val insatt i Hangoskvallret nu kan jag saga, haha :D Pa torsdag vaknade vi till stralande sol och varme ! Yes, pa med klanning och tights och ivag. Vi beslot oss for att ga hela Nanjing Road till slut (den ar VALDIGT lang) och svetten bara rann for det var sa varmt. Vi satte oss ner pa Starbucks for en paus och jag drack en Vanilla Ice Latte som var SUPERDUPERMEGA god !!! Ni maste smaka den ! Synd att det inte finns Starbucks hemma, den kedjan skulle verkligen kunna komma. De sku nog bli en succe tror jag ! For allt jag har smakat pa dar har varit gott. Nar vi gick langs gatan sa sag vi plotsligt en massa poliser som stod och omringade nagot. Nyfikna som vi ar masta vi ju sjalvklart ga kika vad det var ! Hm.. det skulle vi INTE ha gjort, for mitt i ringen satt det en superfet naken kines !! Usch, han sag ut som en sumobrottare typ? inte en trevlig syn kan jag meddela ! Sedan var vi ocksa in pa wc pa ett 5 stjarnigt hotell, JC Mandarin ! Hm.. det forsta vi horde nar vi kom in pa wc :n var stankande och stonande. Vi kom fram till att det var en kvinna som troligtvis hade telefonsex pa wc :n. Mysigt alltsa ! Pa kvallen for vi till Pudongsidan och at pa Banana Leaf, en thairestaurang som serverar supergod mat (tror nog att det nastan ar min favoritrestaurang har + Ajisen Ramen da forstas) Efter middagen var vi upp i JinMao tornet tillsammans med en massa andra turister. Vacker utsikt ar det ju nog ! Speciellt nar det ar morkt. Vi tankte fa superfnatt for i hissen med oss upp var en massa supersma manniskor, som sag ut precis som rumpnissar, haha. De var helt tokiga och pladdrade superhogt och stod och stirrade pa oss med sina sma ogon :D De tar sa komiskt nar man kan se ner pa dem for att de ar sa sma, haha. I metron pa vag hem till slummen sa var det en kines som klippte naglarna, alltsa huhuh sager jag bara !

Fredagen kom och hade med sig fint vader igen, saaa skont ! Vi holl tummarna for att det skulle halla i sig ocksa. Programmet for dagen var faktiskt inte nagot speciellt fore pa kvallen nar vi hade planerat in att fara och se pa en akrobatikshow. Vi strosade omkring och shoppade lite och sa var vi till en turisttunnel som gar under an har. Den var skrattretande ! Heeeeelt vardelos ! Man akte i en liten vagn och sa var det nagon sorts ljusshow medan man akte, hahahahaha. Det var inte vart ens de 4 euron som vi betalade for det ! Na, men vi har ju sett det nu iaf och behover inte fundera pa om vi missat nagot. Vi hoppade pa metron ganska tidigt till Shanghai Circus World dar showen gick av stapeln for att vi skulle fa biljetter. Det ledde till att vi hade ganska mycket tid att spendera innan showen borjade. Som tur fanns det ett shoppingcenter i narheten sa vi gick dit och spatserade i butiker en stund och sedan satte vi oss ner pa kaffe pa Starbucks (jag tror att jag har blivit foralskad i Starbucks) Smaningom var klockan sa mycket att vi sokte oss tillbaka till arenan och satte oss pa vara platser. Showen var helt OTROLIG ! Det gick kalla karar langs ryggen hela tiden for det var sa bra ! Vilka saker folk kan gora med sina kroppar alltsa.. Wow ! Med jamna mellanrum hade jag lust att ga ner till dem och kanna pa deras muskler, haha ! Det ar bevisat att kineser nog kan ha muskler ocksa, heh. Jag skulle latt kunna fara pa showen igen och Iira och jag kanske tanker gora det sista veckan vi ar har :) I ett skede tankte jag nastan fa tarar i ogonen da det var en kvinna och en man som flog i ett sandar skynke fran taket, det var bara sa vackert :) Jag, lojlig? Naa, vada? Det var nog vart varenda slant iaf ! Fast jag blev superstord pa Iira och hennes syrra for de klappade aldrig i handerna nastan. Jag tycker att det minsta man kan gora for att visa sin uppskattning ar att sla ihop sina handflator ! Sa tungt ar det inte ! Efter showen var det bara att soka sig hemat och i sang.

Pa lordag var det deras sista dag har i Shanghai och da for vi forst til tygmarknaden for att hamta Iiras systers jacka. Den satte bra sa allt var frid och frojd. Sedan for vi till Iiras och mitt favoritcafe har, vilket sjalvklart ar WHISK, dar de serverar varldens basta chokladkakor. Mumsigt varre ! Dagen gick i stora drag ut pa att sitta pa cafen och vi tog ingen stress alls. Det var bara skont att ta det lite lugnt. Pa kvallen for vi och at till de franska kvarteran och at varsin biff med franskisar pa KABB. Det var supergott med franskisar nu igen efter en lang tid utan. Potatissmaken saknar man nog ! Sedan gick vi och kollade pa Nanjing Road i kvallsbelysning. Efter det var det dags att saga hejda for deras flyg gick tidigt pa sondag morgon. Iiras mamma hade riktigt tarar i ogonen nar hon kramade om oss :) Stackare... hon tyckte val synd om Iira som tvingades lamna har med mej, hehe.

Pa sondag slappade Iira och jag heeeela dagen, det enda vettiga vi gjorde var att fara till butiken och handla. Skont med en san dag emellanat ocksa. Fast pa kvallen blev jag sa rastlos att jag tankte fa nagot fel. Nu har det borjat en ny vecka och vi maste val kanske satsta lite pa skolan nu (valdigt lite !) Annars ska vi val forsoka trana lite ocksa, har ju inte gjort det pa en vecka nu. Superskont ar det att sitta pa datorn ocksa, har ju inte kollat min mail eller nagot pa en vecka. Man missar ju mycket pa den tiden. Nu ska vi snart ivag pa lektion. Usch ! Roligt har det varit med besok iaf, for skolan borjar kannas vaaaldigt seg nu ! Vi lar oss absolut ingenting har. Ingen har namnt ett ord om turismen, sa det kanns lite trakigt. Skulle faktiskt ha varit lite intressant att hora om kinas turism. Nu ar det slut pa detta superlanga inlagg.

Kommentarer
Postat av: Sisu

Åh Starbucks... Håller med dig. Vi passade ju också på att njuta av det då vi var i London i december 2006. Både inne i stan och på flygfältet! Man måste ju passa
på då man har chansen!

2008-04-21 @ 17:01:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0