Helgens strapatser

Hej hopp! Har kommer en liten uppdatering om vad vi har sysslat med i helgen. Jag har varit duktig och bloggat fast jag inte har kunnat publicera inlaggen! Har egentligen ett inlagg om sondag och mandag ocksa, men det askade idag sa jag vagade inte lagga pa datorn och satta dem pa stickan. Men ska se om jag far dem publicerade imorgon :)


Torsdag:


Efter skolan hade vi inga egentliga planer... men båda två höll på att bli tokiga på våra svarta jackor, så vi bestämde oss för att fara till tygmarknaden istället. Vi hoppade på bussen dit och snurrade omkring där ganska länge innan vi bestämde oss för att gå in i en butik. Alla skräddare har många olika modeller i en broschyr, så det är bara att välja och vraka därifrån. Vi hittade varsin jacka, men det visade sig att det inte fanns några fina tyger att välja mellan, så vi struntade i den butiken och gick in i nästa istället. Där fanns det massor med tyger men inte lika många modeller. Nå, vi hittade nog varsin modell därifrån också. Min var helt vanlig kavajliknande och Iiras var också en liknande modell. Jag valde ett rött tyg (inte klarrött utan mera hallon-vinrött) och Iira tog ett rosa. Det kostade 20 euro att få en jacka uppsydd :) Efter att vi hade valt modell och färg tog flickan fram måttbandet och började ta våra mått. Haha, jag kände mig som en flodhäst :D Snabbt gick det när hon mätte och på tisdag får vi fara efter jackorna, jippie! Ska bli så skönt att sätta på sig en lite vårigare jacka! Hihi, vi var ganska skadeglada för vi träffade på finnarna på tygmarknaden (man sku verkligen inte tro att vi är i en miljonstad) och de hade betalat 30 euro för sina vårjackor, muahahahahaaaa!


Efter att vi hade yrat på marknaden tog vi bussen hem igen, men vi kommer säkert att återvända snart igen och beställa mera saker därifrån. Jag ska nog ha en till jacka och åtminstone en klänning :) Får se sen... Vi var båda vrålhungriga så vi for till Ajisen och åt en nudelsoppa. Efter det gick vi till rummet och båda var på superbra humör för att vi visste att vi skulle få sova nästa morgon. Det har varit tungt för oss denhär veckan när vi har haft tre tidiga mornar :D


Nu har vi också kommit på nyckelordet för att ta sig fram i Kina; hänsynslös! Man ska ta noll hänsyn till andra! Man ska buffa sig fram och skrika om man vill att kineserna skall betjäna en. Här behöver man inte tänka på andra människor. När vi skulle gå över vägen idag var det en flicka som tänkte bli överkörd... bilisterna tar absolut noll hänsyn till fotgängarna och till andra bilister. Det är konstigt att man nästan aldrig ser krockar här.


Fredag:


Jag hörde att Iira slog upp sina ögon redan klockan nio imorse. Då var jag ännu så trött att jag inte orkade reagera destomera. Jag bara fortsatte att sova och tänkte att jag försöker börja öppna mina egna ögon efter ett tag. Klockan 10 kom jag upp ur sängen med mycket möda och stort besvär. Jag vet int vad jag hade för fel inatt, men klockan 4 vaknade jag och var pigg(!?) så där låg jag i sängen och stirrade i taket i typ en timme, suck!


Vi hade tänkt att vi sku fara till gamla stan och gå till en stor park som finns där, men när vi öppnade upp gardinerna var det mulet och såg regntungt ut... så vi skippade den planen och for istället till Pudongsidan för att söka efter ett megavaruhus som heter Nextage. Vi tog metron dit och försökte hitta varuhuset på kartan. Hm... vi och kartläsning är ju som bekant inte en bra kombination och så var det inte heller denna gång. Vi gick ju självklart åt fel håll, vilket vi märkte då vi kom till nästa stora korsning. Det skadar väl kanske förstås inte att gå lite extra, men det är alltid så långt mellan korsningarna här så det blir en stor omväg. Iiras fötter var dessutom redan sjuka av att ha gått till metrostationen, så hon nästan haltade när vi gick. Nå efter en ganska lång promenad hittade vi fram till Nextage. Varuhuset var jättestort och där fanns en massa små butiker. Vi trivdes inte ändå riktigt där, det fanns för mycket helt enkelt. Så vi bestämde oss för att gå till vår favorit Super Brand Mall :) Vi tänkte att det inte skulle vara så långt, men det var en bra bit! Iira hade helt otroligt sjuka fötter vid det laget och vi rusade direkt till H&M där hon köpte ett par flip-flops :) Sedan gick vi och åt till Zoe's cafe, denhär gången blev det en pasta med bacon och svamp i tomatsås. Supergott!


Efter maten gick vi omkring i lite butiker en stund, men vi kom snabbt fram till att det var alldeles för mycket folk. Så vi kom på att vi sku fara till copymarket och köpa jeans istället. Så vi gick till metron igen och kom till Nanjing road, sen var det bara att använda sig av fötterna igen och gå till copymarket. Där tog det ett bra tag innan vi hittade jeansbutiken som Karolin hade tipsat om. Tillsist lyckades vi och jag hittade ett par jeans och Iira två par. De kostade 9 euro styck :) Får se hur länge de håller nu... funderar nog lite hur de kommer att se ut efter första tvätten! Efter jeansshoppingen kollade vi lite på väskor, men de begärde helt hutlösa priser och vi fick inte det nerprutat alls nästan. Troligtvis berodde det på att det kryllade av folk där. Vi får nog fara tillbaka nån annan gång istället. Sen kom vi på att vi måste ha varsin kofta (inte svarta!!!) så då for vi tillbaka till Super Brand Mall igen, ojoj! Där hittade jag en vit kofta från H&M (såklart). Efter det var klockan redan mycket och vi for bara och köpte bröd före vi for hem. Väl hemma köpte vi lite grillpinnar som vi åt till kvällsmål + varsin chokladstång, heh :D Jag tror att jag aldrig har haft så sjuka ben som jag hade på kvällen! Det värkte i hela benen och så hade ja såklart fått två nya blåsor på fötterna! Suck! Både Iiras och mina fötter är helt överfulla med blåsor.


Lördag:


Idag vaknade jag igen klockan 4 på morgonen och var klarvaken. Fast inatt berodde det nog på att finnarna kom hem från baren och smällde igen dörrarna med alla sina krafter. Nå, jag låg igen ca ca en timme och stirrade i taket. Steg upp klockan 10 och jag var ganska trög imorse så det tog ett bra tag för oss att komma iväg. Dessutom så hade vår wc stockat så vi sprang och sökte efter en städerska hela halva morgonen också. När vi hittade henne visade vi bara på wc:n och hon bara såg på den en gång muttrade någonting och kom med en såndär stor sugpropp :D Uuuuuusch vilket ljud det var när hon använde den, haha! Hon verkade inte direkt förvånad över att den var stockad, så de är säkert ganska vana vid det.


Idag var det också dystert väder och kallt! Så det blev ingenting av gamla stan och parken idag heller. Istället var vi duktiga och besökte två hotell som vi hade fått till uppgift att göra av vår ena lärare.  Jag förstår nog inte riktigt pointen med att besöka hotell men vi gick nu in till lobbyn, tittade oss omkring lite och så gick vi ut igen. Ena hotellet vi besökte var ett fem-stjärnigt och de andra var fyra-stjärnigt. Båda var helt superfina, men man såg nog ingen större skillnad på fem och fyra stjärnor. Efter det sökte vi upp en restaurang där de tydligen ska servera stans bästa Peking Anka. Det tog oss ett bra tag att hitta den, men tillsist satt vi till bords och fick vår Peking anka. Vi delade på en hel anka!!! Det låter supermycket, men det var egentligen inte så mycket kött. Det var ganska häftigt för kocken kom till bordet och skärde upp ankan framför oss :) Man åt ankan men purjolöksstrimlor och nån sorts sojasås och virade in det i en tunn rulle. Det var riktigt gott, men maten förstördes lite av att Iira hade sjuk mage :S Hennes mage blev bara värre och tillsist satt hon nästan dubbelvikt på stolen. Så då bestämde vi oss för att snabbt betala och ta en taxi hem till hotellet. Så nu ligger Iira på sängen medan jag sitter och försöker minnas vad som har hänt under de senaste dagarna. Hennes mage har som tur blivit bättre! Jag funderade nog ett tag om det blir ett andra sjukhusbesök för henne... Klockan är nu fem, så nu ska vi fundera på vad vi ska göra ikväll...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0