Dumplings

Ska skriva lite snabbt fore vi sticker ivag fran datasalen. Idag var det tidig uppstigning for vi skulle fara pa studiebesok till det andra campuset, Fengxuan. Vi tyngde in oss i en liten buss klockan halv 9 pa morgonen och akte ivag. Vadret var helt okej, men superdisigt! Ackligt att tanka sig att det bara ar en massa avgaser i luften. En av vara larare hade sagt att de tar ca 15-20 minuter att aka dit med buss, men jag vet inte hurudan jet-buss han avsag for det tog en timme for oss innan vi var framme... Gissa om man blev dasig i bussen! Skulle ha somnat direkt om jag skulle ha tillatit mig. Vi kom fram till det andra campuset och det var helt sjukt stort, typ lika stort som hela Vasa :) Hjalp alltsa. Det var nyare och finare, men jag ar anda valdigt glad att vi bor pa det mindre campuset. Det skulle vara jobbigt att vara isolerad dar och sa skulle det ta jattelange att ta sig in till centrum.


Vi gick pa en rundtur ett av husen dar, som verkligen var superstiligt. Efter det fick vi ga in i ett "cooking lab" dar vi fick lara oss att gora Dumplings, en kinesisk specialitet. Forst fick vi kockrockar, mossor och forkladen, haha det var ganska komiskt :D Sedan visade kocken oss hur man skulle gora. Forst hade man en mjolhog framfor sig pa bordet. Sedan gropte vi ut mjolet och hallde ca. en kopp med kallt vatten i halet. Efter det gallde det att vara snabb med att knada ihop vattnet och mjolet sa att det blev en smidig deg. Detta skedde inte helt utan moda och besvar, haha. Flera hade problem med att hinna knada in vattnet i degen innan det rann ut :D Jag lyckades som tur med det och kocken behovde inte komma rusande for att hjalpa mig. Efter att degen hade knadats i ca 2 minuter och den var slat och fin, fick den vila i tva minuter under en fuktig handduk. Nar den hade vilat fardigt knadade man ut den till en lang korv och drog den i sma bitar. Det sag jattelatt ut nar kocken gjorde det, men nar det var var tur var det som om degen helt plotsligt skulle blivit seg, haha! Na tillsist fick vi det gjort och efter det borjade vi kavla ut degbollarna till sma rundlar som vi fyllde med en kott-gronsaks-svamp fyllning. Darefter tyngde vi ihop degen sa att fyllningen inte skulle aka ut. Det tog langre an man kunde tro att laga dem, men tillsist fick vi ploppa ner vara degklumpar i kokande vatten och rora om dem sa att de inte skulle falla till bottnen. De skulle koka i ca 3-4 minuter. De var faktiskt helt goda nar de var fardiga! Vi fick vara riktit stolta over vara kocktalanger, haha !


Efter att vi hade smakat dem var det dags for den riktiga lunchen. Den bestod av nagot kott (som bara var ben och vi kunde inte definiera fran vilket djur :D) gronsaker och ris. Hm.. vad ska man saga... jag blev ju inte direkt sa matt, heh. Nar lunchen var over for vi till "beachen" och vilken strand sen! Den var grym. Det var en sandremsa, men den hade ett staket mot havet sa man kunde inte ens simma!!!! Dessutom sag vattnet jattesmutsigt ut. USCH, tacka vet jag finlandska strander.


Nar vi kom hem tillbaka for vi raka vagen hit till datasalen. Vet inte vad vi ska hitta pa resten av dagen, men ska val forsoka hitta nagot matstalle tror jag! Far se om jag hinner blogga imorgon, beror pa om Internet fungerar eller inte. Msn funkar inte heller nu, varken pa hotellet eller har pa det internationella centret :(



Ps. Det var saklart ett aprilskamt om kinesen som kom genom wc-taket, haha :D 

Kommentarer
Postat av: Stef

Jaha så vi blir bjudna på dumplings sen när du kommer hem?

Och jää.. heh..*host* det förstod jag ju förstås *host* att det var ett april-skämt *host* kineser genom taket.. *host* så dum är väl inte ens Staif? :P

2008-04-04 @ 21:49:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0